SEO - On-Page

Sökmotoroptimering

När det kommer till SEO, det vill säga sökordsoptimering, finns det flera sätt att optimera sin hemsida på. Dessa kan dock delas in i två större grupper, onpage och offpage. Onpage består i princip av saker som du kan göra på din hemsida för att göra den mer attraktiv för sökmotorer och nyckelord. Offpage SEO består av åtgärder som inte görs på den egna hemsida men som påverkar den egna hemsidans rankning. De allra flesta SEO-byråer och webmasters fokuserar på onpage-åtgärder idag men det är inte ovanligt att kombinera arbetet på den egna hemsidan med offpagemetoder.


On-page SEO

Om man ska sammanfatta SEO idag så handlar det om att vara uppdaterad och relevant. Med uppdaterad så menar vi att gamla sidor som inte uppdateras under långa tidsperioder inte hamnar lika högt bland sökordsresultaten jämfört med nyare sidor. Relevans är däremot lite mer öppet att tolka. För att ranka högt för ett visst nyckelord så bör sidans innehåll vara relevant för nyckelordet och dessutom ge något av värde till besökaren. Vad innebär det att ge något av värde? Det kan betyda flera saker, exempelvis att texten innehåller text som förklarar något, att besökaren kan hitta den vara/tjänst som de sökte, att det finns värdefull information på sidan (exempelvis öppettider till en restaurang) och så vidare.

Vad vi kan göra för er

  1. Optimera On-page SEO
  2. Hjälpa er identifiera rätt nyckelord
  3. Fokusera på rätt målgrupper
  4. Förbättra er sök rankning
  5. Hjälpa er komma igång med Adwords
  6. Tips om hur Ni utnyttjar sociala medier

Kontakta oss för att höra mer


Off-page SEO

Här ingår sociala medier, länkar in till din hemsida, delningar och bokmärken. Google tittar med andra ord inte bara på din hemsida när den ska bestämma vart du ska ranka för vissa nyckelord, den tittar även på hur andra hemsidor länkar in till din sida. Om din sida blir länkad till från flera olika källor så tolkar Googles algoritmer detta som ett tecken på att hemsidan håller hög kvalitet. En annan strategi är att skapa sidor som är "delningsvänliga". Det finns många sätt att tackla denna del av sökordsoptimeringen. Länkningar in till den egna hemsidan från en populär blogg är oftast värda väldigt mycket. Det är lätt att förstå varför. En populär bloggare kan driva in en hel del ny trafik till sidan. Om produkten/tjänsten dessutom blir rekommenderad så kan det leda till flera konverteringar. Som du märker så finns det mycket att tänka på när det kommer till SEO. Dessutom så förändras reglerna regelbundet. Dessa förändringar kan få stora konsekvenser i hur man ska utföra sin optimering av hemsidan. Det finns många fördelar med att låta en SEO-byrå ta hand om denna del av verksamheten.


Behövs det verkligen?

En viktig fråga som säkert många företagare ställer sig är, behöver jag verkligen sökmotoroptimering? Ja, så gott som alla företag har något typ av nytta av SEO. Ett litet bageri i en medelstor stad kanske inte drar till sig enormt många klick men om de skulle börja arbeta aktivt med sin hemsida, sitt webbinnehåll och sin sökmotoroptimering så kan de snabbt börja få in fler besökare till bageriet. Det handlar om att synas och höras, vilket i princip är ren och skär klassisk marknadsföring. Om vi skulle fråga ifall du behöver marknadsföring i din verksamhet så skulle du säkerligen svara ja. Dock är det viktigt att förstå att SEO inte är nyckeln till alla dina drömmar. Bara för att du har en optimerad hemsida så betyder inte det att företagets framtid är säkrad. Sökmotorerna är trots allt bara en av flera kanaler som du kan använda för att locka till dig nya besökare eller kunder. Det kan mycket väl bli en av dina viktigaste marknadsföringskanaler, åtminstone om du använder dig av SEO på rätt sätt.